Belofte aan mezelf

Belofte aan mezelf

 Een nieuw jaar, nieuwe beloftes!

Twee jaar geleden ben ik gestopt met het maken van goede voornemens, ik ben beloftes aan mezelf gaan maken. Het resultaat was dat ik veel fijner in mijn lijf kwam te zitten en 35kg afviel. Het maken van beloftes voelde anders, nieuw, het maken van goede voornemens was namelijk al diverse malen mislukt. Ik wilde een gezonder en fitter lijf en een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Deze belofte heb ik naar mijn mening ingelost en zet ik ook in 2017 door. Toch wil ik een beetje meer!

Het past ook bij mijn karakter dat ik altijd een beetje meer wil, ik probeer altijd het maximale uit mezelf te halen, dit verwacht ik van mezelf tijdens mijn werk maar streef dit privé ook na. Soms is dit lastig omdat het nooit goed of voldoende voelt. Als het aankomt op mijn gezondheid is dit ook zo. Als ik afwijk van mijn routines (tijdens een diner of vakantie) dan voel ik mezelf al snel alsof ik het niet goed doe, het voelt als soort van zwakte. Vroeger zorgde dit gevoel ervoor dat ik dacht: “ik kan dit toch niet, ik stop er maar weer mee.”

De afgelopen jaren is dit gevoel afgenomen (omdat ik mezelf geleerd heb om de draad weer op te pakken) toch kan ik het gevoel van zwakte niet helemaal loslaten.

Realiteit

In deze tijden hoor je veel verschillende signalen over gezondheid. Dat mensen er te obsessief mee bezig zijn en/of dat we niet meer weten wat gezond is omdat we ons vanalles laten vertellen door de industrie. Mijn idee van gezondheid zal ergens tussen deze twee voorbeelden liggen. Als je te obsessief met eten bezig bent en je dus niet meer van voeding kan genieten gaat het je doel (en dus ook je gezondheid) voorbij. Maar doe je zelf geen onderzoek en laat je je alles vertellen door fabrikanten en leveranciers..? Naar mijn idee kom je dan niet tot de kern en de waarheid van een product. De realiteit is dus dat je zelf op pad zal moeten om uit te zoeken waar jij blij van wordt. Nu hoor ik je bijna denken, van die zak M&M’s wordt ik anders toch heel erg blij! Blijf jij je hier blij van voelen? Ook als hij leeg is? En daarna, honger en zin in meer chocolade, koek of chips?

De realiteit is in mijn ogen dat je het juist wel goed doet door de teugels niet altijd strak te hebben staan. Maar als je deze teugels niet strak hebt staan, laat ze dan ook niet teveel hangen! Maar hoe voorkom je dat je niet te obsessief bezig bent met eten maar dat je ook niet te gemakkelijk wordt?

Er is geen brug te lang om jou tegen te houden van dat wat je ECHT wil!

Mijn Tips!

  • Kennis!

    Ik heb het al eerder gezegd maar kennis zorgt ervoor dat je er niet voor de gek laat houden door bijvoorbeeld de welbekende merken. Leer hoe je etiketten moet lezen, alleen op deze manier weet je wat je binnenkrijgt en kun je voor jezelf dus keuzes maken.

  • Bereid jezelf voor op de “moeilijke dagen”.

    In mijn blog over hoe kom je de kerstdagen door geef ik tips hoe je toch lekker mee kan eten met je vrienden/familie maar toch niet teveel uit de ban zal springen. Toch vind ik het heel belangrijk om je voor te bereiden voor dit soort dagen/diners. Dit voorkomt dat je te gemakkelijk wordt. (och ik heb over twee dagen een etentje, dan kan dit er ook nog wel bij). Door hier bewust mee bezig te zijn maakt het oppakken van je ritme van zulke dagen/diner ook weer gemakkelijker.

  • Kijk  van te voren wat je gaat eten.

    als je uit eten gaat en eerst de kaart bekijkt voordat je aanschuift voorkomt dat je impulsief een menu uitkiest. Als je hier van te voren even naar kijkt kun je gemakkelijker een betere keus maken voor jezelf. Kies je bewust voor een heel groot toetje achteraf? Vergeet dan niet te genieten! Maar ben de dagen voor en na dan wel een beetje strenger voor jezelf. Dit om je suikermonstertje onder controle te houden en je het jezelf gemakkelijker te maken om je ritme weer op te pakken

  • Ontzeg je jezelf niet teveel.

    Het obsessief bezig zijn met eten en voeding ontstaat doordat je totale focus hebt op één doel. Het krijgen van een betere gezondheid, het afvallen van de nodig kilo’s etc. Door niets meer te “mogen” van jezelf ga je je nieuwe levensstijl niet vasthouden.

  • Neem kleine stapjes.

    Duik niet ineens in een “dieet” of gewoonte, probeer te groeien in je ontwikkeling daarin. Neem kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld eens met het weglaten van frisdranken en probeer wat minder te snoepen van de dingen waar jij een zwak voor hebt. De kleine stappen geven jou het zelfvertrouwen dat je het kan! Te grote stappen geeft meer kans op terugval

Nieuwe beloftes!

Zoals ik net al zei wil ik altijd het maximale halen in wat erin zit. Dus ik heb mezelf een nieuwe belofte gedaan! Ik wil graag nog fitter worden! De afgelopen twee jaar heb ik hardgelopen, maar hierbij heb ik mijn armen en buikspieren uit het zicht verloren. Mijn belofte aan mezelf is dat ik daar dit jaar extra aandacht aan ga geven. 35kg gewichtsverlies betekend natuurlijk ook dat ik wat ruim in mijn vel zit, ik zou het geweldig vinden als dit wat strakker zou worden.(volgens mijn huisarts is dit onmogelijk, des te meer reden om extra te gaan knallen om dit WEL voor elkaar te krijgen!) Ik hou jullie dan ook graag op de hoogte of en hoe me dit gaat lukken! Wordt vervolgd!

Ook leuk om te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *