Haastige spoed is zelden….

Haastige spoed is zelden….

Laatst vroeg mijn nicht aan me; Eva, je weet dat ik graag gezond eet. Dit heb ik ook altijd gedaan, maar sinds onze zoon geboren is merk ik dat het moeilijk te combineren is. Werk, kindje, het werk van mijn man en gezond koken. Heb jij tips voor me?!

Dit is natuurlijk iets waar ik ook tegenaan ben gelopen en soms ook nog tegenaan loop. Het is de combinatie, je wilt graag vers koken, verse groente gebruiken en natuurlijk wil je ook dat er iets heerlijks op tafel komt! Vooral als je jonge kinderen hebt, mijn zonen zijn bijna 2 1/2 en 5. Zij willen nogal eens kieskeurig zijn in wat ze eten en wat ze niet willen eten. De kunst is daarom om wat variatie aan de brengen in de Nederlandse (gezonde) keuken ;-).

Maar hoe?!

Mijn beste tip is voorbereiden! Dit klinkt misschien een beetje suf, maar dit is wel de beste manier om ervoor te zorgen dat je niet naar de snelle pakjes en zakjes pakt.  Voorbereidingen beginnen al bij het doen van je boodschappen; als je niet veel tijd hebt, is het belangrijk om van de gemakkelijke dingen altijd iets op voorraad te hebben. Zo kun je altijd een snelle, maar toch gezonde, maaltijd op tafel zetten.

Dingen die ik altijd op voorraad heb;

Quinoa, zilvervliesrijst, diverse melen; zoals amandelmeel, speltmeel en boekweitmeel. Eieren, amandelmelk, kikkererwten, zoete aardappelen (zijn lang houdbaar als je ze koel en donker bewaart) fruit zoals, appels, banaan en blauwe bessen uit de vriezer. Nu ik het toch over de vriezer heb, zonder voldoende vriesruimte is het voor mij bijna onmogelijk om iedere dag gezond te eten. Ik zorg dat ik altijd groenten in de diepvries heb. Dit kunnen groenten zijn die ik eerder schoongemaakt en geblancheerd heb of diepgevroren uit de supermarkt.

Soms moet je keuzes maken en sommige diepvriesgroenten zijn prima om een snelle en gezonde maaltijd op tafel te krijgen. Pak dan wel de pure groenten, dus zonder sausjes/crème. Ik ga zelf regelmatig naar een biologische boer, deze heeft heerlijk biologisch vlees welk in porties (vacuüm) ingevroren is. Dit is superhandig en behalve een geweldige smaak is het nog voordeliger dan uit de supermarkt. Ben je vergeten vlees uit de vriezer te halen maar wil je het wel snel klaarmaken? Leg het (indien het vacuüm verpakt is, anders komt er water bij het vlees) in koud/lauw water. Dan ontdooit het een stuk sneller!

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

De helft zit erop! We hebben een goed gevulde vriezer en voorraadkast. Wat voor mij enorm veel rust brengt is om met enige regelmaat grote pannen met eten te koken. Ik krijg dan het gevoel alsof ik voor de hele straat kook en omdat onze straat uit zo een 240 huizen bestaat maak ik dan echt wel een flinke pan! Maar goed, als ik dus een beetje tijd over heb (soms moet ik dit vooraf plannen) maak ik een grote pan met eten waarvan ik een paar porties invries, dit voor de dagen dat het écht niet lukt om voorbereidingen te treffen voor het eten.

Daarnaast probeer ik altijd al een beetje in mijn hoofd te hebben wat wij eten. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat we maandag en dinsdag een simpelere (maar gezonde) maaltijd eten. Denk dan bijvoorbeeld aan quinoa met groente en een stukje vlees. De groente moet gemakkelijk te bereiden zijn, zo is bloemkool/broccoli erg gemakkelijk en snel maar ook diverse koolsoorten. Heb je een keukenmachine? Dan gaat het snijden extra gemakkelijk en snel. Ook probeer ik regelmatig wat meer quinoa te koken, zodat ik dit de 2e dag alleen maar hoef op te warmen, als er groente/vlees van de dag daarvoor over is kan ik hier bijvoorbeeld een roerbakschotel van maken.

Potjes!

Oké oké, in het begin zei ik dat ik geen gebruik maakte van potjes. Dit heb ik een klein beetje gelogen! Want ik maak wel gebruik van potjes… alleen zijn dit potjes die ik zelf gevuld heb. Deze potjes vul ik met warme saus, draai (terwijl dat de saus warm is) het dopje erop en zet hem op zijn kop. Na minimaal een half uur draai ik het potje terug en laat hem verder afkoelen. Nu is hij vacuüm en is hij heel lang houdbaar. Je kan deze potjes gewoon in je voorraadkast bewaren.

Als de tomaten in de aanbieding zijn maak ik zelf tomatensaus en maak daarmee een voorraadje voor de aankomende weken. Dit idee is ooit begonnen om pastasaus te maken, maar eigenlijk kan ik deze saus in heel veel recepten gebruiken (denk aan pasta, curry, als vulling voor de wrap als roerbakschotel en zelfs als bijvoorbeeld de basis van een soep). Door ineens een grote pan te maken maak je ineens zoveel zodat je hier heel lang gebruik van kan maken. Vraag dus rond of er mensen zijn die (glazen) potjes voor je willen bewaren. Dit gaat je heel veel tijd schelen! Maak dan kleine en grote potten, gekruide en neutrale saus en leg zo een mooi voorraadje aan voor de momenten dat je even het gemak van een potje (zonder toevoegingen) nodig hebt!

Maak het jezelf niet te moeilijk

Het is heerlijk om iedere dag iets anders “verrassends” te eten, maar dit kan gewoon niet altijd! Zelf gebruik ik de dagen dat ik vrij ben om eens iets anders te proberen of om wat uitgebreider te koken. De anderen dagen eten we ook heerlijk, maar een stuk gemakkelijker, om zo te voorkomen dat er ineens per ongeluk een pizza in de oven ligt.

Maak het jezelf ook niet te moeilijk met bijvoorbeeld het snijden van je groenten. Natuurlijk is het beter om je groenten direct te snijden. Als je bijvoorbeeld een keukenmachine hebt maak je heel gemakkelijk reepjes of plakjes. Heb je geen keukenmachine? Maak het jezelf dan ook niet te moeilijk en koop eventueel voorgesneden groenten. Als je je groente vers snijdt blijven er meer vitamines aanwezig, maar liever minder vitamines dan een hele foute maaltijd… toch?

 

 

 

Ook leuk om te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *