Van maat 50 naar maat 40, deel 2

Van maat 50 naar maat 40, deel 2

In deel 1 heb ik verteld over Eva 1.0. Hoe er naar mij gekeken werd en wat voor opmerkingen ik kreeg over mijn uiterlijk. Want alleen dat uiterlijk kan al zo bepalend zijn hoe mensen over je denken en hoe je zelfbeeld er dan gaat uitzien. Raar? Ja! Klopt dit? Vind ik niet! Maar gebeurt het…? Ja…. Helaas wel.

Eva 1.2

Een paar weken nadat ik gestopt was met zichtbare suikers (dingen waarvan we weten dat er suiker inzit, zoals snoepjes, koekjes, toetjes etc) voelde ik me al stukken fitter. Ik had meer energie om dingen te ondernemen en had ook zin om dingen te gaan doen. Ondanks dat ik niet direct veel afviel voelde ik me meteen een stuk gezonder. Misschien zat dit ook wel een beetje tussen mijn oren, maar als je je goed voelt is het goed toch?

Na mijn bevalling van mijn jongste zoon kreeg ik last van galstenen en dus galkolieken. Dit doet verschrikkelijk veel pijn kan ik je vertellen… Ik ga hier een keer een apart blog over schrijven want dit is ook nog wel een mooi (lang) verhaal. Maar nadat ik was gestopt met zichtbare suikers en groentesappen ging drinken, waren deze galkolieken onder controle! Voordat ik doorhad hoe dat dit kwam was ik de “moeilijkste” weken door. Toen het besef kwam dat ik zelf mijn gezondheidsklachten kon verhelpen voelde ik me nog beter. Dit leverde direct een extra motivatie op om door te gaan met wat ik begonnen was! Ik voelde me met de week sterker en gezonder worden!

Going down!

Na een aantal weken begon ik langzaam gewicht te verliezen en jeetje… Wat voelt dat goed! Toen ik nauwelijks 5kilo afgevallen was had ik echt al het gevoel een heel ander mens te zijn. Niet alleen door het gewichtsverlies maar vooral door de energie die ik ervan kreeg en hoe ik me erdoor voelde.

Eerder voelde ik me moe na een dag werken blij dat ik me op de bank kon laten vallen om daar vervolgens niet meer vanaf te komen. Toen ik meer energie kreeg heb ik meteen mijn volgende doel opgepakt. Sporten! Maar wat dan? Ik had me al eerder aangemeld bij de sportschool maar uiteindelijk sponsorde ik de lokale sportschool. Maar er naar toe gaan deed ik eigenlijk niet. Om mezelf niet te strenge doelen te stellen besloot ik om te gaan lopen. Hardlopen leek me niet verstandig, dus begon ik met flink “doorstappen”. In Miss Not Sporty vertel ik uitgebreider hoe dit ging.

De combinatie voeding en sporten werkt erg goed als je wilt afvallen, maar om je gezond en fit te voelen is het de ultieme combinatie. Doordat ik goed at kreeg ik meer energie, omdat ik meer energie had kon ik gaan sporten, omdat ik ging sporten kreeg ik een betere conditie, omdat mijn conditie steeds beter werd kreeg ik meer zelfvertrouwen en omdat ik meer zelfvertrouwen kreeg werd ik blijer met mezelf. Een mooi detail van dit alles…? Ik bleef langzaam maar gestaagd gewicht verliezen!

Na jaren eindelijk weer een dance event, Lake dance it was! Eindelijk had ik hier weer fut voor en wat hadden we een lol! Het volgende event staat weer gepland  .

Afbouwen van stress en slechte gewoontes

Zoals ik al eerder zei ging het verliezen van mijn gewicht niet snel. Dit kwam denk ik doordat ik erg zoekende was naar mijn weg naar gezondheid. Omdat ik heel graag kook en bak zou het voor mij echt een straf zijn als ik dit niet meer zou “mogen” doen. Dus ik bakte en kookte volop wat ik lekker vond. Helemaal prima! Ik heb erg veel lekkere en leuke kookboeken van onder anderen Amber Albarda en Rens Kroes. Met de recepten kwam het dus wel goed. Ik ging steeds meer leren over voeding en daarmee dus ook over hoeveelheden. Ik at gezond, gevarieerd, vers en biologisch. Ik voelde me goed maar het afvallen stond stil, eigenlijk al een paar maanden ook. Dit vond ik opzicht niet zo erg maar ik wilde toch proberen of ik erachter kon komen waardoor ik niet meer afviel.

Behalve dat ik rond dezelfde tijd (eind 2015) enorm hoog zat in stress op mijn werk besefte ik me dat ik sommige gewoontes ook moest proberen af te bouwen. Want ieder avond nootjes op de bank (ook al zijn ze ongebrand en ongezouten) eten is ook niet helemaal de bedoeling. Ik ging meer aan mezelf denken en zette de stress in mijn werk om in rust en ruimte voor mezelf. Dit was een erg moeilijk tijd maar ik ben blij met de stappen die ik genomen heb. Voor mijn gezondheid maar ook voor de rust in mijn hoofd en voor de rust in ons gezin.

Hoera!

Eindelijk ging het weer de goede kant op, mijn knopje was nu ongeveer een jaar en drie maanden om en de volgende uitdagingen stonden voor de deur! Want als je bezig bent om je “knopje om” te zetten dan is het prima om eens een stukje taart te laten staan of om tijdens een diner niet alles te eten. Maar om dit de rest van je leven op een manier te doen waar je achter staat is het ook belangrijk om te weten waar jou struikelpunten liggen. Wat zijn je zwaktes? En betekend dit dan dat je “nooit” meer iets mag eten wat niet goed voor je is?

In de zomer van 2016 (bijna anderhalf jaar nadat ik ben gaan leren wat voeding voor mijn gezondheid doet) ben ik mezelf gaan testen.

We gingen deze zomer op vakantie naar Frankrijk en ik had mezelf goed voorbereid, ik had dingen meegenomen die ik graag wilde eten en ik had uitgezocht waar ik gezonde dingen kon kopen. Maar zoals overal waar je vreemd bent is het lastig om alles te doen zoals je graag zou willen. Dus at ik dingen die ik al heel lang niet gegeten had. Ik at griekse yoghurt als ontbijt ipv mijn havermout/smoothies en de lokale specialiteiten wilde ik natuurlijk wel even proeven. Een kaasje en een worstje hier en daar was natuurlijk heerlijk! Ik probeerde heel bewust mee te maken wat ik voelde. Ik had veel verhalen gehoord van mensen die ziek werden of waarvan de darmen gingen opspelen, hier had ik gelukkig (bijna) geen last van!

Suikermonstertje

Wat ik wel merkte is dat het suikermonstertje in mij weer aangewakkerd werd en dat mijn energie heel snel kelderde. Ik had ineens trek ik koekjes en wilde eigenlijk wel graag een toetje… Dit was raar!! Want ik had hier maanden, wat zeg ik, meer dan een jaar geen last van gehad. Na de vakantie at ik weer hetzelfde als voor de vakantie. We gingen nog eens uit eten en soms at ik dan een toetje, gewoon omdat ik dat graag wilde. Maar ook om uit te zoeken hoe dat met dat suikermonstertje zat.

Benieuwd hoe ik dit suikermonsterje getemd heb? Lees dan volgende week mijn 3e deel van; van maat 50 naar maat 40.

Ook leuk om te lezen!

3 thoughts on “Van maat 50 naar maat 40, deel 2

  1. Super leuk om je verhaal te lezen!! Een inspiratie voor mij!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *