Sugar Baby

Sugar Baby

Als mensen aan mij vragen hoe ik zoveel ben afgevallen dan roep ik heel hard; door het te laten staan van suiker! De reacties zijn verschillend maar eigenlijk denken de meeste mensen dat ik dat heb gedaan om de calorieën uit suiker te bannen. Dat is alleen niet helemaal waar! Ik had geen overdreven behoefte aan snoep of koekjes (ik dacht dus dat mijn inname van suiker wel meeviel) en toch was mijn winst door te stoppen met suiker enorm! Helaas heeft het suikerarm/vrij leven meestal wel een uitleg nodig. Waarom stoppen met suiker? Allereerst is suiker enorm verslavend, in mijn eerdere blog noem ik het suikermonstertje al, dit suikermonstertje blijft steeds maar vragen om nog meer suiker. Zelfs als je niet overdreven veel snoept krijg je ongemerkt nog ontzettend veel suiker binnen. Dit is dus ook vaak het gevaar met suiker, je hebt eigenlijk geen idee wat je ervan binnen krijgt. Wist je dat er in gehakt suiker zit? Dat er in veel soorten vleesbeleg suiker zit? Dat er vaak anderen benamingen worden gebruikt door fabrikanten om te verbloemen dat er veel suiker in hun product zit? Wist je dat “natuurlijke suikers” lang niet altijd natuurlijke suiker zijn? Wist je dat als je eenmaal stopt met suiker je minder behoefte hebt aan suiker? En nee geraffineerde suikers heb je niet nodig!

Geraffineerde suiker

Wat zijn nu eigenlijk geraffineerde suikers? De verwarring over geraffineerde suikers ontstaat vaak uit het misverstand dat suiker uit een biet gewonnen wordt en dus natuurlijk is. Echter is het anders, een product is geraffineerd als het bewerkt is. Suiker is geraffineerd omdat deze ingedikt is, gebleekt (voor de witte kleur), behandeld met diverse chemische middelen om het langer houdbaar te maken en om het suiker te laten kristalliseren. Dit proces heeft veel voordelen voor de productie alleen voor ons lichaam neemt het veel goeds weg. De vitamines, mineralen en vezels die door dit proces afgebroken worden hebben we nodig, zodat ons lichaam de suiker kan afbreken. Om deze suikers toch af te breken, haalt je lichaam deze uit je eigen reserves. Nadeel? Weerstand neemt af, hormoonhuishouding raakt uit balans en vooral die hormonen zorgen voor veel lichamelijke problemen. Ongeraffineerde suikers hebben hetzelfde effect op je bloedsuikerspiegel dan geraffineerde suikers echter is de chemische bewerking van de suikers verschillend waardoor je lijf het beter kan verwerken. Ongeraffineerde suikers zijn suikers zoals kokosbloesemsuiker en ahornsiroop. Natuurlijke suikers vind je alleen in de pure (hele vorm), dus de suiker in bijvoorbeeld fruit.

Benamingen

De meest voorkomende “schuilnamen” voor suiker zijn;

  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Fructose(-stroop)
  • Geleisuiker
  • Glucose(-stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Invertsuiker
  • Kandij
  • Kristalsuiker
  • Maltodextrine
  • Melasse(-stroop)
  • Riet(suiker)
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Basterdsuiker

Veel namen he? Er zijn nog veel meer verschillende benamingen voor suiker op te noemen, maar als je deze een beetje in de gaten houd ben je al een heel eind! Nog een handig ezelsbruggetje; Alles wat eindigd op ose , is uit den bOSE… DexttrOSE, GlucOSE…

Bijwerkingen teveel suiker:

Een teveel aan suiker veroorzaakt een verslaving, hier zijn meerdere onderzoeken naar gedaan. Als we suiker eten maken we dopamine aan en dit veroorzaakt een belonend gevoel. Dopamine wordt ook aangemaakt bij het drinken van alcohol of het gebruiken van drugs. Suikers zijn overal te verkrijgen, een groot risico dus! Maar ook de dopamine verklaart het effect wat suiker op je lijf heeft zelfs als je al een tijdje geen suiker gehad hebt. Nog meer bijwerkingen;

  • Middagdipjes
  • Onverklaarbare moeheid
  • Stress
  • Hoofdpijnen
  • Depressie
  • Stemmingswisselingen
  • Humeurig
  • Vitaminetekort, als je suiker gebruikt heeft je lijf vitamines nodig om deze suiker af te kunnen breken. Hoe meer suiker je eet des te minder vitamines neem je op.
  • Suiker voedt kankercellen….
  • Veroudering van de huid treed sneller in
  • Veroorzaakt galstenen (persoonlijk heb ik hier ervaring mee) en verslechterd de leverfunctie.

Er zijn nog wel 50 meer effecten van suiker op te noemen, maar ik denk dat je nu wel een idee hebt wat suiker eigenlijk met je kan doen.

 

Wat deed/doet suiker met mij?

Eerst dacht ik dat suiker niet zoveel met mij deed, pas toen ik ermee stopte merkte ik wat het deed. Nu (als ik wel weer eens suiker eet) dan merk ik dat ook heel erg goed!

Suiker maakt mij moe en door dat gevoel had ik nergens zin in. Suiker maakte mij ook dik. Niet dat ik nu super slank ben, maar als ik zie hoeveel ik ben afgevallen van het weglaten van suikers zonder dat ik daar in het begin bij sporten…. Is dit erg veel! Overigens maakt suiker niet iedereen dik, er zijn heel veel mensen die super veel suiker eten maar alsnog niet dik zijn. Dit betekend niet dat suiker voor deze mensen niet ongezond is, veel van deze mensen hebben veel last van allerlei kwalen.

Ik kreeg last van galstenen/galkolieken, nadat ik gestopt was met suiker en begonnen ben met groentesapjes te drinken gingen mijn klachten weg! De operatie stond gepland (om mijn gal te laten verwijderen) deze heb ik uiteindelijk afgebeld en nu (2 jaar later) heb ik mijn gal nog steeds.

Tips om te stoppen met suiker/afbouwen van suiker
  • Probeer eerst de zichtbare suiker te laten staan, met zichtbare suikers bedoel ik snoep, frisdrank, koekjes etc. De producten waar je van weet dat er suiker inzit. Als je dit weglaat zul je al vrij snel resultaten merken!
  • Plan een rustige periode in voor jezelf, er is een grote kans dat je last krijgt van hoofdpijn door het “afkicken” van de suiker.
  • Als je je zichtbare suikers hebt geschrapt is de stap naar onzichtbare suikers wat kleiner, al zul je wel beter moeten opletten. Waarschijnlijk doe je dit graag omdat je nu al voelt wat minder suiker met je lijf doet!
  • Leer het lezen van etiketten en ingrediëntenlijsten, dit is erg belangrijk om precies te weten wat er in een product zit. In het begin is dit erg lastig! Daarna wordt dit steeds gemakkelijker en weet je precies welk product je wel/niet kan/wil eten.
  • Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van “gezonde” vervangende suikers, dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel blijft schommelen en dan blijf je last houden van het “suikermonstertje”.
  • Als je op pad gaat, neem dan gezonde tussendoortje meer om te voorkomen dat je alsnog naar ongezonde tussendoortjes pakt. Denk dan eens aan wat stukjes gerookte kip, komkommer, paprika of rauwe ongebrande noten.

     Eva

 

Ook leuk om te lezen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *